Základní stavební kameny účinného tejpu

tejping chodidla

Kinesiotaping je velice populární metoda tlumení bolesti. V posledních letech se čím dál více usídluje i v rukách veřejnosti. Mnohdy funguje lépe než Ibalgin. Jenže stejně s rostoucí popularitou se stále objevují nejrůznější zprávy o jejím nejasném účinku, o placebo efektu a i o podvodu. My v odborné sféře víme,

zcela přesně, že účinky kinsiotapingu nejsou žádným placebem. Jsou postaveny na přirozených schopnostech těla se uzdravovat na tzv. neurofyziologických principech. Více o tom, jak přesně kinesiotaping funguje, jsem sepsala v e-booku 9 kouzel kinesiotapingu.

Funguje kinesiotaping vždy a na vše?

Bohužel ani tvrzení, že kinesiotaping funguje vždy a na vše, není zcela pravdivé. Kinesiologická pružná páska je klíčovým prvkem, avšak její kvality se hodně mění s výrobcem a značkou.
Pro to, abychom dostali opravdu výborný funkční tejp, musíme mnohem lépe, než umět konkrétní lepící postup, znát jednotlivé stavební kameny kinesiotapingu, které se mění při jednotlivých aplikacích a ze kterých výsledný tejp vzniká.

Základní stavební kameny kinesiotapingu jsou:

  • aplikační lokalita (sval, kloub nebo lymfatická zóna),
  • poloha ošetřovaného při samotném lepení (protažená kůže, neutrální postavení, zkrácené postaveni),
  • stupeň natažení pásky při lepení (od 10-100% napnutí pásky).

Tyto vzájemné stavební kameny se vůči sobě vzájemně kombinují a modulují tak, abychom dostali požadovaný účinek tejpu.

Proč návody z Youtube často nefungují?

Hloupé je, že mnoho lidí se jednoduše koukne na Youtube video-návod a nalepí si něco podobného, co na onom videu vidí. Většinou se stane to, že výsledný tejp přetáhne, nerespektuje hranice ošetřované části těla a nosí jej nadbytečně dlouho.

Málo kdo uvažuje nad tím, co vlastně od tejpu chce. Najdou si návod ve stylu – Kinesiotaping na bolest kolene, a už se vůbec nezamyslí, že příčin bolesti kolene může být asi dvacet.
Ještě méně lidí si uvědomuje, že méně je někdy více. A při svých domácích pokusech pásku natahují a používají v nadbytku.

Univerzální rada, jak lepit tejpy podle videa

Když už budete lepit podle návodů na Youtube řiďte se aspoň tímto jednoduchým pravidlem:

Když nevím přesně, jak daný tejp nalepit, lepím jej na protaženou kůži s nejnižším stupněm napětí. V nejlepším případě zažijete úlevu, v tom nejhorším případě se nestane nic.

Lepení v silnějších tazích může způsobit nepříjemnosti, od kožního podráždění po tahové dráždění svalů ve funkčním řetězci tzn. přenesení dráždění do vzdálenějších oblastí na těle. Už jsem viděla migrénu vyvolanou zbytečně silným lepením na rameni – tak pozor na to.

Zde platí druhé pravidlo – když to i po lepení bolí déle jak 48 hodin, nebo se bolest objeví jinde, kde před tím nebyla, pásku sloupněte a nepoužívejte a raději konzultujte s lékařem. Pokud si nebudete jisti, můžete svůj výtvor vyfotit a poslat jej do komentáře na můj facebook pod tento příspěvek. Já vám jej ráda okomentuji a spolu jistě vytvoříme účinnou variantu tejpu právě pro vás.

Tereza Dvořáková

Odeslat komentář