Jak často si měníte prádlo? A co pak tejp?

jak dlouho nosit tejp

Ptáte se, co má pravidelná výměna prádla společného s tejpy?
No, je to jednoduché. Dnes provětráme otázku:

Jak dlouho nosit tejpy

  • Už mě nebaví neustálé polemiky, co je vlastně správné.
  • Kenzo Kase (autor metody) definuje maximální dobu na 5 dní
  • výrobci vyrábějí tejpy, které vydrží i tři týdny a nejdou odlepit
  • různé školy kinesiotapingu si definují svá kritéria, aby se odlišily
  • kolegové „Vojtovci“ nechávají tejpy třeba jen 24 hodin
  • akupunkturní tejpování uvádí „dokud tejpy neodpadnou“
  • u některých kolegů jsem slyšela ponechat tejpy týden či 14 dní

Kdo se v tom má vyznat, že?

Jelikož je informací hodně a je v nich všeobecný zmatek, pojďme si některé z nich ujasnit. Všechna výše uvedená kritéria mohou být pravdivá. 

Která? Kdy? A proč?
… jsou vhodná právě pro vás?

Kinesiotaping nemá být jenom přilepená zevní skořápka. Má se s námi hýbat, podporovat a dodat stabilitu a pevnost našim kloubům a svalům. Je to taky dynamická záležitost, která oslovuje nervový systém.

Ráno, když si obléknu podprsenku, tak mi věřte nebo ne, po pár minutách o ní v podstatě nevím. Prstýnek na ruce nevnímám několik let. Boty, které mě tlačí po několika krocích, mě budou štvát celý den.

Čím to je? 

Takovou podprsenku a ostatní oděv, který vyvíjí na tělo ve stejném místě stále stejný vjem, tělo vyhodnotí jako senzoricky nedůležité. Tyto vjemy potlačí (adaptuje se). Signály jdoucí z pružných měkkých tejpů však odfiltrovat moc nelze.

Kinesiotejpová páska má neskutečné elastické vlastnosti a má na těle působit jako druhá kůže. Adaptace je díky speciální stavbě pásky minimální. Právě pro svou pružnost a nízkou hmotnost se dokáže tělu přizpůsobit, že je vlastně bezpečné pásky používat déle než jeden den.

Minimalizace adaptace je jedinečná vlastnost, která umožňuje využít  kinesiotapingu po dobu tří až pěti dnů. Obvykle klient říká, že pásku ani necítí a to je při aplikacích proti bolesti ze svalů ta nejlepší odpověď. 

Tereza Dvořáková

Tejpy maximálně 5 dní

Fyzioterapeut využívá tejpy za účelem vedení pohybu, stimulace svalů, regulace svalového  napětí, změny prokrvení či lymfatického toku. Nebo může skvěle prodloužit efekt tzv. měkkých technik. Kdybychom je používali déle, než je doporučená doba, mohli bychom, jak se říká, zaplakat nad výdělkem.

Co se děje, když tejpy nosíme déle?

Tělo si postupně na podporu tejpu zvyká. Vrcholu stimulace dosahuje páska během prvních 24 hodin. Do pěti dnů se stává postupně celkem vytahaná, a vjemy z pásky vnímáme jako zvyklé. Když přetáhneme maximální doporučenou dobu nošení tejpu, může se po jeho odstranění stát, že se bolest vrátí.

Již jsem se setkala i s tím, že se tělo tzv. zaseklo (ústřel). Holt tělu jsme odebrali oporu, na kterou bylo s dlouze naloženým tejpem zvyklé. Opíralo se o ně a nervový systém nezvládl oslabení způsobené odstraněním tejpů. Většinou se jednalo o případy, kdy se klient i přes tejpy modulovanou bolest neuváženě zatěžoval. 

Tejpy na jeden den

V neuro-rehabilitaci po ošetření dítěte třeba Vojtovou metodou se přikládá kinesiotaping po dobu maximálně 24 hodin. Kinesiotaping nalepený po celé délce svalového řetězce umí stimulovat oslabené svaly a nastavovat dynamickou souhru svalů navazujících.

Na to však není třeba dlouhá aplikace. Chceme pouze připomenout mozku, na který sval v pohybu zapomíná, ne mu to za každou cenu vnutit. Proč také zatěžovat kůži miminka tejpy nadbytečně?

Za jakým účelem bychom proboha používali tejpy déle?

Za mě jsou jediným oprávněným důvodem pro delší apliakci tejpů dva případy. Prvním z nich je meridiánové lepení, kdy se úzký pruh tejpovací pásky lepí technikou paper off tension (tedy bez napětí) podél energetické dráhy, kterou má ovlivnit. Zde se volí i barva tejpu s ohledem na zvolený meridián. Obvyklá doba nalepení je týden, nebo „dokud neodpadnou“. Pro toto řešení bych navštívila specialistu na tradiční čínskou medicínu a tejpy v jednom.

Druhou variantou, kde se setkávám s dlouhodobějším užitím tejpů, je péče o jizvy. Především o ty starší, hypertrofované (tuhé a zbytnělé). Ale ani zde bych nedoporučovala aplikaci delší než jeden týden (max. 7 dní). A to především z hygienických důvodů.

Pro nás, kdo chceme správně používat tejpy v domácí péči, zakončeme pravidlem. Pásku nosíme 3 až 5 dní bez reaplikace. Pokud chceme lepit nový tejp, necháme tělu 24 hodin pauzu mezi opakovaným lepením.

Tejpováním zdar, Terka

Odeslat komentář