Když vám silná bolest zad nedovolí…

silná bolest zad

Dnes mi volala jedna klientka s tím, že má silné bolesti v zádech. Takové, že v noci nemůže spát a musí si vzít léky. Protože bude mít před sebou pracovní víkend, bála se, že tu zátěž prostě nezvládne. Že se ji záda totálně zablokují a ona nebude schopna zvládat každodenní povinnosti.

Přišla nezvykle napřímená, téměř až prohnutá v zádech a obě ruce držela za zády, jako by se podpírala, ze žebra. Říkala, že se ji špatně dýchá a vůbec vypadala bledě.

První úleva pro silnou bolest zad

Položila jsem ji na lehátko, několika cílenými hmaty dle Bowena jsem nastartovala relaxaci svalů podél páteře. Odblokovala jsem hrudní páteř, provedli jsme trakci krku.

Několika dalšími hmaty jsme uvolnila svaly, které se k “zakousnuté” lokalitě řetězí. Po první úlevě jsem nalepila tejpy, aby převzali svalové napětí a stabilizovaly trup místo svalů. Pro první úlevu je to docela dobrý tah.

Nepředklánějte se!

silná bolest zad

Trochu se ji ulevilo a tak se v sedě naučila, jak dýchat do zadních žeber. JENŽE pak se pokusila o předklon a ouvej, opět ji to začalo docela intenzivně bolet.

TO NESMÍTE.
PŘEDKLON JE V TOMTO PŘÍPADĚ NA ŠKODU.
POKUD MÁTE ÚSTŘEL (resp. svalovou křeč) V ZÁDECH A JEDINÁ ÚLEVA JE DRŽET SE HODNĚ ZPŘÍMA, JEDINOU CESTOU JAK CVIČIT JE DĚLAT MÍRNÉ ZÁKLONY.

Zprvu to trochu nechápala, myslela si, že přece svaly musí postupně uvolnit protahováním. Jenže to v zádech často nefunguje.

Svaly zádové mají tendenci být přetížené právě z protažení a tak se reflexně zablokují ve zkrácení. Jediná cesta, jak je uklidnit, že na ně nebudete tahat, je cesta záklonu. Opakované mírné zaklánění. Záklonem přiblížíte konce svalu k sobě a jeho napětí poklesne. Když se narovnáte do normálu, jeho napětí vzroste.

Toto střídání napětí, registruje náš nervový systém. Uklidňuje se a znova získává důvěru, že jej nebudeme nikam šponovat. Pomalu začne sval z  ochranného sevření uvolňovat. Takto se postupně svalové napětí obnoví do normálního stavu bez bolesti a vlastními silami.

A jak při téhle bolesti zad cvičit?

Není to pro všechny, ale základní pravidla jsou tato:

1) vaše bolest nesnáší v prvém okamžiku žádný předklon
2) záklon provádíte pouze v zádech ve stoji, opakujete desetkrát za sebou a pokud nebolí nebo zůstává stejný stav opakujete 10x denně
3) toto cvičení je plynulé, nenásilné a jen malého rozsahu
4) žádné rychlé nebo veliké pohyby
5) žádné tlačení, zalamování se atd
6) pohyby jsou v rytmu a síle, jako byste hladili malé dítě po zádech

Můžete vyzkoušet, ale pamatujte, každý takový ústřel nevznikl pro nic za nic, tak radši na první dobrou zajděte za specialistou. Nebo dělejte vše pro to, aby se vůbec neobjevil.

S láskou Terka

Odeslat komentář